Isnin, 8 Julai 2013

Ramadhan Datang Lagi



~ Bismillah ~
Ramadhan bulan yang mulia
Salam bagi bulan yang suci
Bulan penghapus dosa

Ya Allah jadikan kami
Hambamu yang Kau cinta
Bulan yang mulia
Bulan Ramadhan namanya
Rindu kita tak terkira
Rindu cinta kasih-Nya

Lapar haus melatih kita
Zikir terawih tadarus mulia
Zakat sedekah untuk yang papa
Tuhan ampunilah hamba
Bulan yang mulia
Bulan Ramadhan namanya
Rindu kita tak terkira
Rindu cinta kasih-Nya
Tuhan Ampunilah hamba.
Aamiin.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata : Biasa Rasulullah SAW menyampaikan khabar gembira kepada sahabatnya dan bersabda :

“Telah tiba kepadamu bulan Ramadhan bulan yang berkat. Allah mewajibkan kepadamu berpuasa. Dalam bulan itu terbuka pintu-pintu Syurga dan tertutup pintu-pintu Neraka Jahannam dan dibelenggu syaitan-syaitan yang jahat, juga di bulan itu ada Lailatul Qadri yang lebih baik dari seribu bulan” (Abul Laiths).

Para ulama’ berkata : “Dari Ramadhan hingga Ramadhan yang akan datang dan hajji ke hajji dan Jumaat ke Jumaat dan solat ke solat yang lainnya menjadi penebus dosa-dosa yang terjadi di antaranya selama ditinggalkan dosa-dosa besar.

Biasa Umar bin Alkhattab r.a. bila tiba bulan Ramadhan berkata :

“Selamat datang bulan (ramadhan) yang akan membersihkan kami, sebab Ramadhan itu semuanya baik, puasa disiang harinya dan bangun pada malamnya dan sedekah (belanja) dalam bulan ini, sama dengan membelanjai perjuangan jihad fi sabilillah”.

Abu Hurairah r.a. berkata : Nabi SAW bersabda :
“ Siapa yang puasa pada siang harinya dan bangun pada malam harinya kerana Iman dan mengharap pahala jaminan ALLAH, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu”.

Imam Abul laith berkata : “Nabi SAW telah mensyariatkan dalam puasa dan bangun malam itu harus berdasarkan Iman. Percaya kepada janji ALLAH daripada pahala dan tulus ikhlas serta kusyuk’ kerana ALLAH. Dan untuk mencapai itu, harus menjaga kehormatan bulan Ramadhan dengan menjaga lidahnya dari dusta, ghibah dan bicara-bicara yang tidak berguna, yang tidak perlu dan juga menjaga anggotanya dari dosa dan kesalahan-kesalahan dan menjaga hatinya dari hasud dan memusuhi orang muslim mukmin dan kemudian dari itu semua harus benar-benar takut kepada ALLAH kalau-kalau tidak diterima amalnya itu”.

Semoga bermanfaat & Selamat menyambut bulan Ramadhan serta melaksanakan Ibadah Puasa dengan penuh keimanan & ketaqwaan ….Maaf zahir & Batin sahabat saudaraku Fillah yg dikasihi.

RAMADAN... Engkau meniupkan rasa berbeza..
Tak sama dengan bulan-bulan lainnya..
Terkenang-kenang pada yang hilang..
Tuhan Ku... semakin dekat aku dengan-Mu..

Ramadan... Inilah bulan yang paling Syahdu
Ketawa..dan airmata berpadu...
ALLAH….Tiada Tuhan selain-Mu.


1 ulasan: